blog

Jouw mensen brengen jouw concept tot leven

Je stopt veel tijd in het uitwerken van jouw concept. Heb je een heldere brandstory, duidelijke huisstijl? Dan wil je deze graag overal zichtbaar maken. In de materialen die je kiest, het interieur, de communicatie, de menukaart… Alles waarin of waarop jouw brandstory (het slapend concept) wordt geïmplementeerd. Dit noemen we conceptdragers. Zij ‘dragen’ je concept en brengen het tot leven. Daarom wordt deze fase ook wel ‘het levend concept’ genoemd. Doe je dit consistent? Dan wordt jouw merk duidelijk herkenbaar en onderscheidend. Maar wil je jouw concept écht tot leven brengen? Vergeet dan jouw mensen niet!

Krul
blog jouw mensen 3

Mensen maken het verschil

Als we denken aan een concept, dan denken we vaak aan alles wat de gast ziet en proeft. Het gaat dan ook om jouw product en wat je wilt overbrengen aan jouw gasten. Maar, is er nog een belangrijke conceptdrager die je niet mag vergeten. Sterker nog. Het is misschien wel je belangrijkste conceptdrager… Jouw mensen! Jouw werknemers. Zij zijn ambassadeur van jouw merk. Wanneer je in je waarden hebt beschreven dat ‘toegankelijk/laagdrempelig’ belangrijk is, dan is het natuurlijk vreemd als de bediening in een stropdas de gasten met ‘u’ aanspreekt. Daarnaast wil je dat waar je voor staat ook op de werkvloer voelbaar maken. Jouw werknemers mogen net zo goed genieten van jouw mooie concept. Want voelen zij het niet, hoe kun je dan verwachten dat ze het overbrengen op de gast? Zij horen jouw concept te ademen, omdat ze het vóelen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Een koude mail met daarin een moeilijk verwoorde visie van dertig zinnen helpt daar niet bij. Laat het hen in plaats daarvan zelf ervaren en beleven. 

Maak gebruik van je netwerk

Daarnaast zijn ‘jouw mensen’ niet enkel diegene die je in dienst hebt. Zij die bij je werken. Het zijn ook de mensen die vóór je werken, en waarmee je samenwerkt. Denk aan jouw leveranciers! Zij zijn onderdeel van jouw netwerk. En jouw netwerk is ook een krachtige conceptversterker. Het werkt heel sterk wanneer de kernwaarden of visie van jouw leverancier overeenkomt met die van jou. Het oer-Hollandse Douwe Egberts werkt niet voor niets samen met het Oranje Fonds. Dat voelt logisch. Die merken passen bij elkaar. 

Het Hooihuis gelooft dat beweging als een tweede natuur is. En ‘aandacht’ is een belangrijke kernwaarde. Daarmee zijn Aleco en Het Kaasatelier ook logische keuzes. Werknemers van het Hooihuis mogen bijvoorbeeld sporten bij Aleco. En samen met Aleco sponsort het Hooihuis enkele sportevenementen. Het jaarlijkse Houthak kampioenschap bij het Hooihuis  draagt dan ook trots het logo van Aleco. Samen gaan zij voor ‘in beweging blijven’. Joost van Het Kaasatelier ‘ademt’ zijn product. Zoveel passie en aandacht voor zijn kazen. Dat ‘klikt’ helemaal met het Hooihuis. Past als een jasje.

blog jouw mensen 3
blog jouw mensen 4
jouw mensen 5

Breng alles samen voor nog meer impact

Wat zou er gebeuren als je bovenstaande nou zou combineren? Dat blijkt helemaal sterk te zijn! Komt ‘ie.

Bij het Hooihuis willen we ‘vuurtjes laten branden’. Dat doen we letterlijk voor de gast in onze tuin, de Tipi en de Binnenhaard. Maar zeker óók symbolisch voor onze medewerkers. Hun passie aanwakkeren. En persoonlijke vuurtjes laten branden. Zo nemen wij hen bijvoorbeeld mee op tripjes. We bezochten laatst onze visleverancier G&B. We organiseren namelijk binnenkort een event genaamd Zeeuwse Vrienden. Dus besloten we een aantal van onze werknemers mee te nemen. Zowel uit de bediening als de keuken. We kregen een bijzondere rondleiding door alle fases die de producten van de leverancier doormaakt. Van het vissen, aankomst op het land, het selecteren, schoonmaken, fileren tot aan het inpakken. Een indrukwekkend proces. Onze club keek hun ogen uit. Zoveel aandacht dat daar uitgaat naar een mossel, een oester en een tongetje. Je ziet duidelijk dat letterlijk elke mossel handmatig wordt beoordeeld. Is hij goed genoeg voor het restaurant waar we aan leveren? Aandacht. Dat staat daar nog net niet op de gevel bij G&B. Dat voelen wij bij het Hooihuis aan alles in hun service en product. 

Zorg voor inspiratie en beleving

Dit bezoek is betekenisvoller dan je misschien denkt. Het levert niet alleen inspiratie voor ons event op. (Enthousiaste ideetjes vanuit de omgeving en tijdens proeven) We merkten ook dat duidelijk werd hoeveel aandacht er uitgaat naar bijvoorbeeld één oester. Of mosselen. Dat proces is zo intensief, spannend en nauwkeurig. Je zou bijna zeggen ‘bloed, zweet en tranen’. De oogst is namelijk ook afhankelijk van de natuur en het weer. Onze werknemers gaven aan dat ze nu (nog meer) respect krijgen voor het product. Een mossel groeit niet zomaar aan de lopende band in de supermarkt. En een oester heeft drie jaar nodig voor hij op een bord verschijnt. Daar gaan hele wetenschappen aan vooraf.

We sloten de dag af in een visrestaurant in Yerseke. Lekker proeven van dichtbij.  Ideetjes opdoen, sfeer snuiven en bovenal: heel gezellig even samen in een andere context. En ook dat, samen beleven, is een kernwaarde van het Hooihuis!

-Brand Manager Elaine Meys & Koen Bakker

blog jouw mensen 72

lees ook:

Separator2

Leren tijdens het werken en werken tijdens het leren

Leren en werken

Jezelf uitdagen, groeien en ontdekken. Bij het Hooihuis zien we leren als in beweging blijven. Daarom krijgen de medewerkers en leerlingen volop ruimte om zich te ontwikkelen. En omdat we dit zo belangrijk vinden, maken we hier grote budgetten voor vrij. Een paar jaar geleden werden we dan ook uitgeroepen tot ‘Nederlands Beste Leerbedrijf Horeca’. Een mooi compliment. Koen Bakker vertelt je meer over leren en werken bij het Hooihuis.

insta hh maart [hersteld] met ouders werving

De wijnreis van Lisette

Passie voor wijn

Bij het Hooihuis hebben we een aantal experts rondlopen. Zo is Lisette expert op het gebied van wijn. Haar expertise zetten we dus ook graag in het zonnetje! Ter voorbereiding op de Wijze-Wijn is zij op wijnreis gegaan naar Oostenrijk. Ze geeft je een voorproefje van de WijzeWijn-avond aanstaande 24 maart.

wijzewijnkletskoek oostenrijk en dennis 08

Bijzondere bubbels (bijna) rechtstreeks uit onze achtertuin!

Op bezoek bij onze leverancier

Bij het Hooihuis zijn we altijd op zoek naar bijzondere, duurzame producten om onze gasten te verrassen. Ver hebben we niet hoeven zoeken. De bruisende bubbels van Cuvée orRose bleken gewoon vanuit onze achtertuin te komen!

heenwerf 06
×